بلاگ – سایدبار راست

آگاهی از برند دارای چه استراتژی هایی است؟

توسط 5 ژوئن 2023

آگاهی از برند (brand awareness) از موضوعات اصلی برندینگ است. این موضوع تا حدی مهم است که توجه مدیران بازاریابی را به خود جلب کرده است. تا به حال شنیده اید که صاحبان گوشی آیفون بگویند ما اپلی ‌ها؟ قطعاً شنیده اید. سوال اینجاست که آیا این افراد از روز اول چنین حسی داشتند؟ خیر، آن ها ابتدا با اپل و آیفون آشنا شدند و تجربه استفاده از آن را کسب کردند.

آگاهی از برند چیست؟

به صورت ساده می توان آگاهی از برند را می توان این گونه توضیح داد که مردم نام برند شما را می دانند یا آن را می شناسند. عموماً brand awareness به عنوان اولین گام در فرآیند خرید و مهم ترین آن در نظر گرفته می شود. بدون آگاهی، مصرف کننده عموماً برند شما را برای خرید در نظر نمی گیرد.

این آگاهی چه در بازاریابی درونگرا و چه در بازاریابی برونگرا موثر است. همچنین در صنایع یکی از شروط سودآوری است. ایجاد آگاهی برای کسب و کارهای کوچک و به ویژه در مرحله معرفی محصول به شدت موثر است. از مثال ‌های این موضوع می‌ توان به شرکت ‌های “تاید” یا “پفک” اشاره کرد که محصولات این شرکت ‌ها آن قدر بین مردم محبوب شدند که مشتریان در هنگام خرید از فروشگاه نمی‌ گویند یک پودر شست ‌و شو؛ بلکه می گویند یک تاید! در حقیقت آگاهی درست از برند باعث می ‌شود مشتری یک سرنخ از آن شرکت در ذهن داشته باشد و برای خرید مجدد به دنبال همان سرنخ برود. این سرنخ می ‌تواند اسم آن محصول یا حتی تصویر بسته ‌بندی محصول باشد.

اهمیت آگاهی از برند

زمانی که مشتریان از برندی آگاهی دارند، زمان کمتری برای خرید صرف می ‌کنند. برندینگ موثر، آگاهی نسبت به برند را افزایش می ‌دهد (این کار با کمک پرسونال برندینگ میسر خواهد شد). آگاهی افزایش یافته از برند، خرید مشتری را آسان تر می کند. برندهای شناخته شده چندان نیاز به توضیح و متقاعد سازی مشتری ندارند.

بسیاری از کمپین ‌های تبلیغاتی در راستای افزایش brand awareness تدوین می ‌شوند. همچنین طبیعی است که محصولات جدید در بازار چندان فروش نداشته باشند. بنابراین هدف اصلی کمپین محصولات جدید آگاهی دادن نسبت به برند است. چه محصول تازه وارد به بازار باشد و چه قدیمی ‌تر باشد، بنا به دلایل زیر نیازمند آگاهی از برند است:

  1. تسهیل خرید مشتری

90 درصد تصمیمات ما ناخودآگاه صورت می گیرد. مغز انسان برای حفظ انرژی تمایل دارد که ناخودآگاه تصمیم بگیرد. بنابراین ترجیحش خرید از برندی است که می ‌شناسد. شناخت از برند باعث می‌ شود که مغز مشتری درگیر فرایند تصمیم‌ گیری و مقایسه برندها نشود. البته صرفاً اولین خرید مشتری اهمیت ندارد. آن چه که مهم است، تکرار خرید مشتری است.

آگاهی از برند یکی از عوامل اصلی بابت تکرار خرید مشتری است. در نتیجه حتی اگر برند قوی و شناخته شده هستید، مراقب کمپین ‌های افزایش آگاهی رقبا باشید. خودتان هم از کمپین های یادآوری برند و افزایش آگاهی غافل نشوید؛ چرا که رقبا هم مثل شما در تلاش برای افزایش آگاهی نسبت به برند هستند.

  1. افزایش سهم بازار

طبیعی است که با تسهیل فرایند خرید مشتریان، سهم بازار هم به مرور زمان افزایش یابد. بسیار مهم و حیاتی است که کدام برند سریع تر از رقبا در ذهن مخاطب وارد می‌ شود. از برندهای تازه‌ کار انتظار می ‌رود بسیار تهاجمی برای نفوذ در ذهن مخاطب تلاش کنند؛ چرا که تلفیق آگاهی نسبت به برند و اولین بودن، بسیار جایگاه ویژه و قدرتمندی در ذهن مخاطبان است.

شاخص brand awareness تعداد افرادی که با برند آشنا هستند را می سنجد. حقیقت این است که رابطه مستقیمی میان افزایش آگاهی از برندها و افزایش سهم بازار وجود دارد. شاید نتوان دقیق تشخیص داد با افزایش 10 درصد آگاهی، چند درصد سهم بازار افزایش می‌ یابد. یقیناً می‌ توان گفت اگر برند محبوب باشد، افزایش آگاهی، افزایش سهم بازار را به دنبال دارد.

  1. افزایش اعتماد به برند

در دنیایی که خرید انسان‌ ها بر مبنای توصیه اطرافیان است، اعتماد جایگاه مهمی دارد. اولین گام کسب اعتماد مخاطب، ارتباط است. ارتباطات برندینگ و آگاهی یافتن از برند گامی ابتدایی در ایجاد اعتماد میان برند و جامعه هدف است.

  1. خلق تداعیات ذهنی

تا به حال با جمله google” کن” مواجه شده اید؟ در انگلیسی فعل google معادل جست و جو کردن است. همان طور که زیراکس، به مفهوم کپی است. کوکا هم همان نوشابه است. آگاهی از برندها به مرور زمان تداعیات ذهنی ایجاد می ‌کنند. اگر این تداعیات با محبوبیت همراه باشد، جایگزین بسیاری از کلمات قدیمی می شود. تداعیات جدید بخشی از زندگی روزمره مردم می شود و ارزش ویژه برند را افزایش می دهد.

  1. افزایش ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند یا brand equity یکی از معلول‌ های آگاهی داشتن از برند است. طبیعتاً ارزش برند شناخته شده از برند ناشناخته به مراتب بیشتر است. همراهی محبوبیت و آگاهی از برند، نتایج جالبی دارد:

  • قیمت های بالاتر محصولات و خدمات
  • افزایش سوددهی برند
  • قابلیت گسترش برند به واسطه افزایش توان سرمایه گذاری
  • قابلیت سرمایه گذاری در نوآوری به واسطه افزایش سودآوری و نقدینگی

موارد بررسی شده برخی از عوامل مهمی هستند که به واسطه آگاهی داشتن از برند به دست می ‌آید. البته لازم به ذکر است که صرفاً آگاهی داشتن کافی نیست. خلق تجربه مثبت از برند، محبوبیت و سایر عوامل نیز بر این حوزه‌ ها موثر هستند.

آگاهی داشتن از برند چه تفاوتی با شناخت برند دارد؟

ممکن است عبارات “آگاهی از برند” یا “شناخت برند” را بشنوید که همه به جای یکدیگر استفاده می شوند. شناخت برند، بررسی می‌ کند که آیا مخاطب قدرت تشخیص برند در زمان مواجهه با آن را دارد یا خیر. بنابراین در این سطح از سنجش brand awareness، به مخاطب کمک می ‌شود که برند را به خاطر آورد. در این روش یا ویژگی ‌های ظاهری برند (لوگو، رنگ برند، بسته ‌بندی و …) نمایش داده می ‌شود یا ویژگی ‌های کلامی (شعار، نام تجاری و … ).

استراتژی های آگاهی یافتن از برند

آگاهی یافتن از برند هم مانند هر روش بازاریابی دیگر استراتژی‌ های خاص خود را دارد تا بتوانید در مسیر پیاده سازی آن موفق شوید. بسته به نوع اهداف شرکت استراتژی‌ های مختلفی اتخاذ می ‌شود، به عبارت دیگر هر شرکتی که بخواهد آگاهی نسبت به برند را پیاده ‌سازی کند باید استراتژی ‌های مختلف را بررسی کرده و از بین آن‌ ها مناسب ‌ترین را انتخاب کند تا با کمترین هزینه و زمان به نتیجه دلخواه خود برسد. در ادامه این قسمت چند مورد از پرکاربردترین استراتژی ‌های brand awareness را معرفی می‌ کنیم.

  • برگزاری مسابقات مختلف در فضاهای آنلاین و آفلاین

مسابقات و چالش ‌ها میزان تعامل و مشارکت مخاطبان را با مجموعه افزایش می ‌دهد. این کار آن ‌ها را ترغیب می‌ کند که برای شما محتوا (UGC) تولید کنند و دیگران را هم به شرکت در آن دعوت کنند. این فرایند به بیشتر دیده‌ شدن و تثبیت جایگاه هویت شما در بین مردم منجر می ‌شود.

  • داستان سرایی برند

داستان ‌ها مردم را از نظر احساسی درگیر و با خود همراه می‌ سازند. روایتی از شکل‌ گیری ایده‌، گردآوری تیم و چالش ‌ها و مسائلی که برای رسیدن کسب ‌و کار پشت سر گذاشته ‌اید، می توانند موضوعات مناسبی برای این کار باشند.

  • تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی، هدفمند هستند و دیده‌ شدن شما را تضمین می‌ کنند. در این تبلیغات، در ازای هر کلیک پرداخت انجام می‌ شود؛ بنابراین، می ‌توانید مطمئن باشید که توسط کاربر دیده شده ‌اید و توانسته ‌اید او را به اندازه کافی کنجکاو کنید که بر آن کلیک کند.

  • تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی و استفاده از اینفلوئنسرها

در شبکه ‌های اجتماعی، حضوری فعال داشته باشید تا در ذهن‌ ها ثبت شوید. صفحات اجتماعی پویا ترافیک ارگانیک برای شما می ‌سازند. می ‌توانید در این فضا، تبلیغات بازدیدی گسترده هم انجام دهید و از پتانسیل اینفلوئنسرها هم استفاده کنید. اینفلوئنسر مارکتینگ علاوه بر دیده‌ شدن، باعث اعتماد مخاطب هم می‌ شود.

  • اسپانسرینگ مراسمات، جشنواره‌ ها، پادکست‌ ها و رویدادهای تخصصی

وقتی به‌ع نوان حامی مالی در رویدادها حاضر شوید تا تصویر مثبتی از خود بسازید. از طرفی، افراد حاضر با کسب ‌و کار با شما آشنا می ‌شوند و در گوشه ذهن آن‌ ها ماندگار می شوید و ممکن است آن ‌ها در آینده، به مشتریان شما تبدیل شوند.

  • ارائه هدیه، خدمت یا محصولی رایگان

هدیه، خدمت یا محصولی رایگان باعث افزایش وفاداری مشتری و بازگشت وی به مجموعه می ‌شود. هدیه‌ ای کوچک در کنار خرید اصلی مشتری، محصول رایگان در ازای معرفی یک مشتری یا توزیع بسته های رایگان (از محصول یا خدمت) در جشنواره‌ ها راه‌ های مناسبی برای ایجاد و افزایش آگاهی از برند به حساب می ‌آیند.

  • ریتارگتینگ

با استفاده از این روش، می‌ توانید بازدید کننده ‌های سایت خود را دوباره به سایت بازگردانید. یکی از جنبه‌ های این تبلیغات این است که کاربر در رسانه‌ ها و کانال‌ های مختلف با نام شما روبه‌رو می‌ شود و در ذهن او ثبت خواهید شد. از این رو، نه‌ تنها فرصتی برای افزایش فروش خواهید داشت؛ بلکه نام شما روی زبان مخاطبان هم می ‌افتد.

  • رپورتاژ

یکی از روش ‌های رایج دیگر برای افزایش آگاهی نسبت به برند این است که محتوایی ارزشمند و خلاق تولید کرده و سپس آن را در وبلاگ‌ ها یا رسانه ‌های دیگران منتشر کنید. با این کار، می ‌توانید خود را به بهترین‌ شکل معرفی کنید.

اشتباهات رایج در اندازه‌ گیری آگاهی از برندها

از تصورات و اقدامات دردسرساز در این زمینه می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دیدگاه ناهماهنگ و متفاوت درباره معیارهای ارزیابی

تیم ‌ها و مدیران مختلف سازمان ممکن است نظر متفاوتی درباره عوامل موثر بر آگاهی برند و ملاک‌ های سنجش آن ‌ها داشته باشند. تیم طراحی زمانی استراتژی را موفق می ‌داند که هویت بصری کسب ‌وک ار را همه‌ جا ببیند و تیم فروش ملاک عملکرد مناسب را در حجم فروش مجموعه بداند. این موضوع مسیر تلاش آن ‌ها را متفاوت از هم می ‌سازد؛ بنابراین باید با تهیه دستور العمل و فایل راهنما، یکپارچگی و دیدگاهی واحد برای همه ساخت.

  1. تلاش برای رسیدن به همه بازار

برخی از کسب ‌و کارها تصور می ‌کنند تنها زمانی استراتژی موفق خواهد بود که محتوای آن ‌ها به ‌سرعت وایرال شود و توسط حجم زیادی از مردم دیده شود؛ اما در این بین، سازگاری محتوا با ارزش ‌ها و پیام برند را به فراموشی می‌ سپارند. در این شرایط، آگاهی از برندشان خوبی اتفاق می ‌افتد؛ ولی چهره ‌ای منفی یا نامناسب از خود در ذهن ‌ها می ‌سازند.

  1. در نظر گرفتن تمام معیارها برای ارزیابی

در هر استراتژی و کمپین، فقط چند معیار را برای سنجش آن در نظر بگیرید. ملاک ‌قرار دادن تمام فاکتورها تمرکز اصلی استراتژی را به هم می ‌زند و باعث می‌ شود اقدامات نامرتبط و پراکنده انجام دهید.

  1. توقعات زیاد

برخی انتظار دارند به سرعت و با یک کمپین به نقطه‌ ای که در نظر دارند، برسند و وقتی می ‌بینند این‌طور نیست، دست از تلاش بر می‌دارند. در صورتی‌ که نتیجه و تأثیر تبلیغات برندینگ به ‌مرور، خود را نشان می‌ دهد.

  1. در نظر گرفتن نرخ تبدیل نهایی به ‌عنوان ملاک ارزیابی

در نظر گرفتن نرخ تبدیل‌ های مستقیم مثل میزان فروش یا ثبت ‌نام برای اندازه ‌گیری آگاهی از برند درست نیست. در آگاهی نسبت به برند، قبل از ترغیب مخاطب، تثبیت‌ در ذهن او اهمیت دارد. استفاده از تبدیل‌ های مستقیم به ‌عنوان تنها معیار سنجش به شما نگاهی کوتاه ‌مدت می ‌دهد و در بلند مدت، ممکن است در این مسیر شکست بخورید.

استراتژی مرتبط به Brand Awareness و چرخه عمر محصول

سرمایه ‌گذاری در تبلیغات آگاهی جامعه هدف از برند را افزایش می ‌دهد. هر چه مخاطب بیشتر با برند مواجه شود، شناختش از برند بیشتر می ‌شود. طبیعی است که محصول در مرحله معرفی و رشد بیشتر نیازمند معرفی به بازار است. بنابراین کمپین ‌های Brand Awareness به محصول کمک می ‌کند راحت ‌تر به بازار نفوذ کند. در مرحله معرفی، تبلیغات برند باید تهاجمی ‌تر باشد. تهاجم به چه صورت است؟

  • وسعت دیده شدن یا  Broad Reach
  • دفعات دیده شدن یا Frequency

هر دو عامل در مرحله معرفی باید بالا باشد تا برند به ماندگاری در ذهن مخاطب برسد. استفاده از رسانه ‌های انبوه یا ATL (بیلبورد، تلویزیون، رادیو و … ) به دفعات استفاده می ‌شود.  اگر محصول به مرحله رشد برسد، رقبا شروع به حمله می ‌کنند. آن ها یا برای کسب جایگاه شما یا برای ارتقا جایگاه تبلیغاتشان را افزایش می ‌دهند. در نتیجه باز هم در این مرحله نیازمند تبلیغات تهاجمی با Reach و frequence بالا هستیم. در این مرحله، افزایش Brand Awareness به دلیل افزایش فعالیت رقبا، سخت ‌تر است.

زمانی که برند به مرحله بلوغ رسید و جایگاه مناسبی در بازار کسب کرد، زمان تغییر سیاست می ‌رسد. برند به جایگاه قابل قبولی در بازار رسیده است. در نتیجه نیازی به تبلیغات با شدت بالا ندارد. البته هنوز هم باید در چشم مخاطبان باقی بماند. در نتیجه کمپین ‌های یادآوری برند (Reminder Campaign) به کار می‌ آیند. در این کمپین ‌ها به مخاطب هدف می ‌گوییم که برند هنوز فعال است. برای ارسال این پیام، نیازی به بالا بردن Frequence یا دفعات دیده شدن نداریم. در نتیجه هزینه ‌های برندینگ کاهش می ‌یابد.

مزایای آگاهی از برند

مردم باید از برند شما آگاه باشند. بدون آگاهی، مصرف کننده برند شما را برای خرید در نظر نمی گیرد و به همین دلیل است که آگاهی داشتن از برند اغلب به عنوان ارزش ویژه برند در نظر گرفته می شود. مزایای این آگاهی به شرح زیر است:

  • آگاهی از برند نقش مهمی در برندینگ و برندسازی ایفاء می ‌کند؛ چرا که به تمایز یک محصول از محصولات دیگر کمک می ‌کند. این امر از طریق فعالیت ‌های بازاریابی و تبلیغات متعدد مانند تبلیغات سنتی، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی دیجیتال، سئوی سایت، بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی و حتی تبلیغات در رسانه‌ های چاپی امکان پذیر است.
  • آگاهی بیشتر برای یک محصول در بازار منجر به بهتر شدن فروش می ‌شود. همین دلیل است که شرکت ‌ها بسیار تلاش می‌ کنند تا تصویر خوبی از خود و محصولات مختلف خود در بین مصرف کنندگان منتشر کنند.
  • مزیت اصلی آگاهی داشتن از برند این است که خریدار توانسته است با برند و ارزش‌ های آن ارتباط عاطفی برقرار کند. در این مرحله است که ارتباط عاطفی حاصل شده باعث می ‌شود مصرف کننده توسط غرایز خود هدایت شود و برندی را انتخاب کند که به خوبی از آن آگاهی و شناخت دارد.

چگونه مخاطب هدف را تشخیص دهیم؟

توسط 5 ژوئن 2023

شناخت مخاطب هدف (target audience) یکی از مهم ترین مراحل در بازاریابی و توسعه کسب و کارهای بزرگ و کوچک است. همه کارفرمایان و صاحبان کسب و کار برای گسترش فعالیت خود، نیاز دارند تا مخاطبان خود را بشناسند و با توجه به ویژگی های آن ها، استراتژی هایی برای بازاریابی خود طراحی کنند.

مخاطب هدف چیست؟

مخاطبین هدف به افرادی گفته می شوند که کمپانی ها و کسب و کارها بازاریابی خود را مستقیماً برای آگاهی از برند آن ها در خصوص خدمات و محصولات انجام می دهند. هدف اصلی کسب و کارها این است که بازاری را هدف قرار دهند که با آن ها ارتباط برقرار می کنند. گروهی از افراد با تحصیلات، اهداف، انگیزه ها، مشکلات یکسان را هدف قرار می دهند که به خدمات یا محصول کسب و کار نیاز دارند.

به طور کلی، شما می خواهید افرادی را به عنوان target audience شناسایی کنید که از شما خرید کنند. اگر افرادی را هدف قرار دهید که از شما خرید نکنند، تنها ترافیک سایت خود را افزایش داده اید! بنابراین سود کمی از این فعالیت دریافت می کنید.

تفاوت میان مخاطب هدف و پرسونای مخاطب

بیشترین اطلاعات استفاده شده یک شرکت برای مشخص کردن مخاطبین موارد زیر هستند:

  • سن
  • جنسیت
  • میزان تحصیلات
  • قدرت خرید
  • طبقه اجتماعی
  • موقعیت مکانی
  • عادات مصرف

یک خانم، بین 20 تا 30 سال سن، محل زندگی تهران، میزان تحصیلات (مدرک لیسانس)، درآمد ماهانه بین 3 تا 5 میلیون تومان و با علایق دکور و مُد می تواند مخاطب شما باشد. اگر یک کسب و کار را بدون شناختن مخاطبین هدف خود آغاز کنید، ممکن است رشد محدودی داشته باشید و از کارآفرینی خود ناامید شوید. مطمئناً نمی خواهید چنین اتفاقی برای شما رخ دهد.

پرسونای مخاطب شامل تحقیقاتی بسیار عمیق تر و دقیق تر از مخاطبان است و شامل موارد زیر است:

  • خصوصیات فردی
  • قدرت خرید
  • سبک زندگی
  • علایق
  • میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • اطلاعات حرفه ای

اهمیت target audience

ممکن است برخی از افراد فکر کنند که شناخت مخاطب هدف چندان مهم نیست؛ اما اهمیت آن زمانی مشخص می شود که بخواهید برای بازاریابی خود استراتژی طراحی کنید. هنگام برنامه ریزی و طراحی استراتژی برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کارتان اگر نسبت به مخاطبان هدف خود، شناخت کافی نداشته باشید، ممکن است هزینه هایی را بیهوده و برای افرادی که تمایل و نیازی به خرید محصولات شما ندارند صرف کنید.

  • از آن‌ جایی که کمپین‌ های بازاریابی ممکن است گران قیمت و پر هزینه باشند، بنابراین، بهتر است راهی را برای بالا بردن بازده آن بیابید. با تمرکز روی هزینه ‌هایتان برای جذب افرادی که به احتمال زیاد محصول یا خدمات شما را می‌ خرند، شانس دیده شدنتان را افزایش دهید.
  • زمانی که مخاطبانتان را بشناسید، می ‌توانید بازاریابی خود را به گونه ‌ای تنظیم کنید که بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. برای مثال، اگر محصول تولیدی شما غذای کودک باشد، شیوه‌‌ تبلیغاتتان باید برای مادران فریبنده باشد. سازندگان اسباب ‌بازی از تصاویر شاد و هیجان ‌انگیزی برای جلب توجه کودکان استفاده می‌ کنند.
  • شناخت مخاطبان هدف، شما را قادر می‌ سازد تا مدیریت زمان بهتری داشته‌ باشید؛ یعنی زمانی که در جلسات، تماس ‌ها، برنامه‌ ریزی ‌ها و نمایش محصولاتتان صرف می ‌کنید، متمرکز روی افرادی است که احتمالاً مخاطب شما خواهند بود.

راه های شناخت مخاطب هدف

در ادامه‌ مطلب به اقداماتی که کمک می ‌کنند تا مخاطب هدفتان را بهتر بشناسید، اشاره کرده ‌ایم:

  1. شناخت کافی نسبت به محصولات یا خدمات

محصولات و خدمات خود را بررسی کنید که چه ویژگی هایی دارد، چه نیازهایی را برطرف کرده و کدام افراد می توانند از این محصولات و خدمات استفاده کنند. با توجه به نوع محصولات مخاطبان خود را بر اساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … دسته بندی کنید. بنابراین می توان گفت شناخت محصولات و خدماتی که ارائه می دهید گامی مؤثر در شناخت مخاطبان هدف شما می باشد.

  1. شناخت شخصیت مخاطبان

علاوه بر مواردی مثل سن، جنسیت و … توجه به شخصیت و روحیات مخاطبان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. نگرش مخاطبان به محصولات، معیار خرید آن ها، علایق و سرگرمی های مخاطبان، ارزش های آن ها، شیوه زندگیف اخلاق و… مسائلی هستند که می توانند در خرید محصولات و خدمات شما توسط مخاطبان تأثیر گذار باشند.

  1. فیلتر کردن مخاطبان

مخاطبان خود را بر اساس معیارهای مختلف و در چند مرحله فیلتر کنید. به عنوان مثال، اگر محصولات شما مختص یک جنسیت است، مرحله اول فیلتر مخاطبان شما می تواند تفکیک جنسیت باشد. همچنین در صورتی که محصولات شما مورد استفاده گروه سنی خاصی قرار می گیرد، مرحله دوم فیلتر کردن مخاطبانتان می تواند بر اساس سن صورت گیرد.

اگر محصولات شما قیمت بالایی دارد و یا مناسب قشر به خصوصی از جامعه است، فیلتر سوم شما بر اساس میزان درآمد مخاطبان انجام می شود. سطح تحصیلات، نوع شغل، محل زندگی و … از دیگر مواردی است که با توجه به صنعت و کسب و کار خود می توانید از آن ها برای فیلتر کردن مخاطبانتان استفاده کنید.

  1. تعیین نیازها و مشکلات

یکی از مراحل شناخت target audience این است که خودتان را در موقعیت مشتریان تصور کنید. شناخت مشکلات و نیازهای مخاطبان راهی مناسب برای توسعه کسب و کار است. نیازهای خاص و ویژه آن ها را در نظر بگیرید. آیا مخاطبان شما نیا به پشتیبانی 24 ساعته دارند؟ چه امکاناتی برای استفاده روزمره خود نیاز دارند؟ محصولات و خدمات شما می توانند انجام کدام فعالیت های روزانه را برای آن ها راحت تر کند؟

  1. بررسی دقیق تر نیازها

تا کنون توانسته اید تا حدودی مخاطبان خود را بشناسید و اطلاعاتی درباره نیازها، مشکلات و علایق آن ها به دست بیاورید؛ اما در این مرحله مخاطبان را دقیق تر و با جزئیات بیشتر بررسی کنید. برای مثال، اگر شما فروشگاه سیسمونی دارید و یکی از محصولات شما، یک کالسکه با قابلیت جمع شدن و یا تبدیل شدن به صندلی ماشین دارید، به احتمال زیاد مخاطبان شما خانواده های دارای نوزاد و یا کودک هستند که بیشتر به مسافرت رفته و نیاز به حمل کالسکه را دارند. بنابراین در نظر گرفتن ارزش محصولات خود و بررسی دقیق مخاطبان با استفاده از محصولات می تواند به شما در شناخت مخاطب هدف خود کمک کند.

  1. نظر سنجی و مصاحبه

یکی از بهترین راه های شناخت مخاطبان هدف، مصاحبه با افرادی است که فکر می کنید ممکن است به مشتریان شما تبدیل شوند و یا نسبت به محصولات و خدمات شما علاقه مند باشند. فرم های نظر سنجی آنلاین، مصاحبه های حضوری و… روش هایی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است که شما می توانید با استفاده از آن ها، بررسی و تحقیق کنید که نیازهای مخاطبان چیست و آن ها تمایل دارند چگونه این نیازها رفع شود. این کار علاوه بر این که باعث می شود شما بتوانید خدمات و محصولات خود را به روش های بهتری به مشتریان ارائه دهید، به شما کمک می کند تا ارزش هایی که مورد نظر مخاطبانتان است را به محصولات و خدمات خود اضافه کنید.

  1. بررسی رقبا

بررسی رقبا از دیگر روش های شناخت مخاطب هدف شما است. به بررسی و تجزیه و تحلیل رقبای خود در بازار بپردازید. چه افرادی از آن ها خرید می کنند؟ محصولات آن ها برای کدام افراد جذابیت بیشتری دارد و مفید تر است؟ از چه طریقی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند؟ چگونه مخاطبان و مشتریان خود را از برند خود راضی نگه داشته اند؟

  1. استفاده از شبکه های اجتماعی

با استفاده از شبکه ها و رسانه های اجتماعی می توانید به شناخت مخاطبان هدف دست یابید؛ چرا که امروزه همه مردم به شبکه های اجتماعی مختلف دسترسی داشته و در آن ها فعالیت می کنند. کافی است تحقیق کنید که مخاطبان شما بیشتر در کدام یک از این شبکه ها و رسانه های اجتماعی فعالیت می کنند، سپس شما نیز با ساخت یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی مورد نظر و فعالیت در آن، می توانید با مخاطبانتان ارتباط برقرار کرده و از نیازها، علایق، مشکلات و چالش های آنان آگاه شوید.

اطلاع از شبکه های اجتماعی مورد علاقه مخاطبان، با استفاده از فرم های نظر سنجی و مصاحبه ها صورت می گیرد. همچنین رقبای شما نیز در شبکه های اجتماعی حضور دارند و شما می توانید با کمک شبکه های اجتماعی، به بررسی دقیق تر فعالیت ها و عملکرد رقبا بپردازید. مخاطبان آن ها را بررسی کرده و سعی در جذب مخاطبانی که آن ها را در شبکه اجتماعی مورد نظر دنبال می کنند داشته باشید.

  1. ارزیابی نتایج

آخرین و مهم ترین مرحله در شناخت target audience ، ارزیابی نتایج به دست آمده در مراحل قبلی است. با به دست آوردن اطلاعات از مخاطبان کار شما به اتمام نمی رسد، بلکه شما باید به ارزیابی و بررسی نتایج به دست آمده بپردازید. بررسی کنید که آیا مخاطبین هدف شما به راحتی به خرید محصولات و خدمات شما می پردازند؟ آیا مخاطبان هدفی که بررسی کرده اید برای توسعه کسب و کار شما کافی هستند؟ آیا با توجه به اطلاعات و شناختی که از مخاطبین هدف به دست آورده اید، می توانید نیازها و مشکلات مخاطبین خود را برطرف نمایید؟ آیا دسترسی به مخاطبین هدف شما، ساده و امکان پذیر است؟ چه راه هایی برای برقراری ارتباط به مخاطبین وجود دارد؟ پاسخ به این سوالات شما را در تصمیم گیری راهنمایی می کند.

بررسی انواع مخاطب هدف

وقتی در مورد انواع مخاطبان هدف صحبت می کنیم، در مورد این که برای چه کسانی کمپین ایجاد می کنید صحبت می کنیم. مخاطبان هدف را می توان بیشتر به دسته هایی تقسیم کرد که مرجع، هدف، مکان، علایق و موارد دیگر هستند. بیایید نگاهی به نمونه هایی از این مخاطبان بیاندازیم.

  1. دسته‌ بندی آماری و جمعیت شناسی

شاید بتوان گفت این روش اولین راه برای دسته‌ بندی مخاطبان است. به این صورت شما لازم است رنج سنی افراد، محل زندگی و همین ‌طور جنسیت آنان را در انتخاب گروه target audience در نظر بگیرید. برای مثال، اگر در زمینه اینستاگرام فعالیت دارید، به سادگی می‌ توانید این اطلاعات را از بخش Insights پیج دریافت نمایید و بر اساس آن عمل کنید.

  1. دسته‌ بندی بر اساس علایق و سرگرمی ‌ها

به سرگرمی ‌های مخاطبان خود نگاه کنید. ببینید اوقات فراغت خود را با چه چیزهایی پر می‌ کنند. آیا به موسیقی و هنر علاقه ‌مند هستند یا ورزش؟ زنان خانه‌ دار هستند یا شاغل؟ به حیوانات علاقه دارند یا رسیدگی به گل‌ ها و گیاهان را ترجیح می‌ دهند؟ با در نظر گرفتن این اطلاعات درباره مشتریان خود می ‌توانید مخاطب هدف کسب و کارتان را به خوبی بشناسید و در برابر آن برخوردی صحیح و سودمند داشته باشید.

  1. دسته‌ بندی بر اساس قصد خرید

برخی از مخاطبان یا مشتریان با قصد خرید محصول یا دریافت خدماتی خاص به سمت شما می آیند. شناخت این افراد به شما کمک می ‌کند به راحتی بتوانید از یک مشتری بالقوه، مشتری بالفعل بسازید. البته گاهی نیز مخاطب قصد خرید ندارد؛ ولی پس از مواجهه با برند شما، به خرید ترغیب می ‌شوید. نحوه برخورد با این دو گروه ممکن است متفاوت باشد و استراتژی ‌های گوناگونی را بطلبد. در این میان کار شما انتخاب و شناخت مخاطبان هدف مورد نظر و جذب اوست.

شما می ‌توانید برای شناخت و دسته‌ بندی مخاطبان هدف خود از هر یک از دسته ‌های بالا به صورت جداگانه و یا به شکل ترکیبی کمک بگیرید. برای مثال مخاطبین هدف شما ممکن است خانم ‌های بین 20 تا 30 سال باشند که علاقه زیادی به هنر دارند و به دنبال خرید صنایع دستی هستند.

مزایای target audience

مخاطبان هدف به کسب ‌و کارها کمک می ‌کنند تا تبلیغات مؤثرتری داشته باشند؛ زیرا می ‌دانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چگونه به آن ها دسترسی پیدا کنید. باز هم مهم است که تا حد امکان به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید. دسترسی مستقیم به کسانی که به محصول یا خدمات شما علاقه مند هستند، در نهایت سود بیشتری برای کسب و کار شما خواهد داشت. بنابراین، قبل از این که تصمیم بگیرید پیام شما چیست و چگونه آن را ارائه کنید، باید بدانید چه کسی آن را دریافت خواهید کرد. برای اینکه مردم بتوانند محصول یا خدماتی را خریداری کنند، باید با لحن و محتوای پیام ارتباط برقرار کنند.

فرض کنید هدف فروش یک محصول به مادران شاغل است. روش های تبلیغاتی ممکن است از پلتفرم های دیجیتال و رسانه های اجتماعی استفاده کنند و ممکن است لحنی پر انرژی و همدلانه داشته باشند. یک رویکرد بهتر برای دستیابی به سالمندان بازنشسته، یک کمپین بازاریابی با استفاده از تبلیغات چاپی در روزنامه ها و مجلات است که لحن ملایم تر و آرام تری دارند.

آیا بازاریابی رویداد به فروش کمک می کند؟

توسط 5 ژوئن 2023

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد، نوعی بازاریابی است که با اهداف آگاهی از برند، ترویج نام تجاری، محصول و خدمات انجام می ‌شود. این نوع بازاریابی باعث ایجاد روابط عمیق با مشتریان می ‌شود و اطلاعات و آموزش کافی در مورد محصول مورد نظر به آن‌ ها می‌ دهد. برگزاری رویدادها می‌ توانند به صورت آنلاین یا آفلاین باشند. ایونت مارکتینگ می‌ تواند به صورت اسپانسرینگ یا میزبانی یک رویداد اتفاق بیفتد.

بازاریابی رویداد چیست؟

بازاریابی رویداد یک استراتژی تبلیغاتی است که شامل ارتباط چهره به چهره بین برندها و مشتریان آن ها در رویدادهایی مانند کنفرانس ها، نمایشگاه ها و سمینارها می شود. هر رویداد دارای شرایط، مخاطبان، محتوا و فرهنگ های متفاوت است. بنابراین، شایسته است که به روش منحصر به فرد خود به بازار عرضه شود. بر خلاف بازاریابی برونگرا که با تبلیغ در تلویزیون و رادیو و بیلبوردها، میلیون ‌ها نفر خطاب قرار می گیرند، مخاطب این شیوه از بازاریابی تعدادی خاصی هستند که در مکانی دور هم جمع شده ‌اند. بازاریابی رویداد یکی از بهترین راه ها برای موارد زیر است:

  • ایجاد آگاهی از برند
  • افزایش تعامل با مشتری
  • ایجاد لید
  • افزایش فروش

باتوجه به استراتژی و اهداف بازاریابی هر کسب و کاری می ‌توان یک رویداد کوچک با 20 نفر مهمان یا یک ایونت چند هزار نفره برگزار کرد. رویدادها معمولاً در یک روز و طی چند ساعت به پایان می ‌رسند. رویدادهای بزرگی هم هستند که برگزاری آن ‌ها چند روز طول می ‌کشد. برای مثال کمپانی اینباند یک رویداد بزرگ چند روزه برگزار کرد که در آن بیش از 24 هزار شرکت کننده از 110 کشور و 300 سخنران حضور داشتند. تفاوتی ندارد رویداد بزرگ باشد یا کوچک، زمانی تأثیرات یک رویداد مشاهده می‌ شود که در مکان و زمان درست برگزار شود.

چرا برگزاری ایونت مارکتینگ اهمیت دارد؟

اکنون بیش از هر زمان دیگری ایجاد تمایز برای کسب و کارها مهم است. این نوع بازاریابی به شما کانال ‌ها و روش‌ های جدیدی برای ارتباط با مشتریان می ‌دهد. اهمیت ایونت مارکتینگ به افزایش اعتبار شما خلاصه می شود. شرکا و مشتریان این فرصت را دارند که شخصاً با یک برند تعامل داشته باشند و آن را قابل اعتمادتر کنند. 75 درصد از صاحبان مشاغل می گویند که شانس برقراری ارتباط های مفید دلیل اصلی آن ها برای شرکت در رویدادها است.

  • حدود 31 درصد بازاریابان معتقدند که این نوع بازاریابی تنها کانال بازاریابی موثر است.
  • حدود 87 درصد مدیران ارشد اجرایی به قدرت فراوان این شیوه از مارکتینگ بسیار معتقدند و در برنامه‌ های آتی شرکت برگزاری رویدادها را گنجانده ‌اند.
  • بیش از 84 درصد شرکت‌ کنندگان در رویدادها بیان کرده اند که بعد از برگزاری یک رویداد دیدگاه بهتری نسبت به برگزار کننده آن رویداد و برند پیدا کرده‌ اند.

بازاریابی رویدادی چقدر موثر است؟

بازاریابی رویدادی یک فرصت عالی برای کسب و کار به نظر می رسد. این کار برای دستیابی به اهداف تجاری، افزایش درآمد و ایجاد ارتباط قوی با مشتریان بالقوه بسیار موثر است. با این حال، همه رویدادها به یک اندازه برای کسب و کار شما مفید نیستند. بیایید انواع مناسبت هایی را که بازاریابان آن ها را با ارزش ترین می دانند، معرفی کنیم.

  • همایش ها
  • سمینارها
  • رویدادهای VIP
  • رویدادهای رهبری فکری
  • معرفی محصول

چند دلیل دیگر علاوه بر موارد ذکر شده، برای استفاده از این کانال بازاریابی به شرح زیر است:

  • 52 درصد از صاحبان کسب و کار ادعا می کنند که این بازاریابی بیشترین بازگشت سرمایه را ایجاد می کند.
  • 41 درصد از نمایندگان کسب و کار فکر می کنند بازاریابی رویداد کانالی موثرتر از بازاریابی محتوا و ایمیل است.
  • شرکت‌هایی که بیش از 30 درصد رشد را تجربه می‌ کنند، بیشترین فعالیت را در این نوع از مارکتینگ داشته اند.

5 قدم اصلی برای داشتن یک استراتژی event marketing قوی

اگر می ‌خواهید ایونت خود را خراب کرده و هیچ نتیجه ای نگیرید، تبلیغ نکنید! این کار بهترین راه برای خراب کردن همه فرصت ‌هایی است که در رویداد انتظار شما را می ‌کشند. این گونه هیچ بازدید کننده ‌ای نخواهید داشت و رویدادتان هیچ نتیجه ‌ای برایتان نخواهد داشت. اگر می‌ خواهید این اتفاق غم ‌انگیز رخ ندهد، استراتژی ‌ها و ایده‌ هایی را که در ادامه بیان می‌ کنیم، جدی بگیرید.

  1. یک صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا بسازید

روش ‌های زیادی برای ثبت ‌نام شرکت ‌کنندگان وجود دارد. از وب‌ سایت‌ های مختلف گرفته تا ربات‌ های چت در شبکه‌ های اجتماعی مثل تلگرام. اما هیچ وقت نباید از صفحات فرود ساده و در عین حال موثر غافل شوید. تقریباً 60 درصد از بازاریابان معتقد هستند که وب ‌سایت موثرترین کانال برای تبلیغ بازاریابی رویداد است.

بهتر است لندینگ پیج قبل بسازید تا مخاطبین به رویداد شما علاقه ‌مند شود. می‌ توانید یک صفحه فرود عالی با بودجه بسیار کم و بدون نیاز به مهارت برنامه نویسی یا کدنویسی بسازید. کافی است از یک سازنده صفحه فرود استفاده کنید. صفحه فرود برای علاقه ‌مند کردن افراد به ثبت نام در رویداد باید اطلاعات زیر را ارائه دهد:

  • این رویداد در مورد چیست و چرا بازدیدکننده صفحه فرود باید برای آن وقت بگذارد؟
  • میزبانان و سخنرانان چه کسانی هستند و چرا مخاطب شما باید به نظرات آن ها اهمیت دهد؟
  • نوشتن جزئیات مربوط به رویداد، از جمله تاریخ، مکان، دستور کار و سایر موارد مهم
  • فراخوان ‌های واضح، برجسته و CTA های قدرتمند
  1. تبلیغ ایونت در شبکه‌ های اجتماعی

رسانه‌ های اجتماعی در دل خود ابزارهای زیادی دارند و موقعیت‌ هایی عالی برای تبلیغات در اختیار شما قرار می‌ دهند. ایجاد صفحات ویژه در فیسبوک، تبلیغات در وبلاگ ‌ها، اینستاگرام، کانال ‌های تلگرامی و روش ‌های مختلف دیگر می توانند به معرفی ایونت کمک کنند. برای این که دسترسی خود را به مخاطبین بیشتر کنید، از تبلیغات متقابل با میزبانان یا سخنرانان رویداد استفاده کنید. آن ها می ‌توانند مخاطبان تازه‌ ای برای شما فراهم کنند. نکته دیگر استفاده از منابع تأثیرگذار است. اگر می‌خواهید ایونت مارکتینگ خود را تبلیغ کنید و مخاطب را برای مدت طولانی جذب کنید، ربات‌ های چت و تعامل با مخاطبین در شبکه ‌های اجتماعی را فراموش نکنید.

  1. از FOMO استفاده کنید

منظور از FOMO همان ترس از دست دادن فرصت است. یعنی ترس از این که دیگران ممکن است تجربه ‌های پر ارزشی داشته باشند و فرد آن‌ ها را از دست بدهد. در چنین موقعیتی افراد دوست دارند که با دیگران همراه شوند و کاری که آن‌ ها انجام می ‌دهند را انجام دهند.

جالب است بدانید که 56 درصد مردم از “از دست دادن یک رویداد”، “خبر” یا “به روز رسانی مهم شبکه های اجتماعی” می ‌ترسند. این ترس می تواند یک نیروی محرکه قابل توجه برای ایونت مارکتینگ شما باشد. می ‌توانید با استفاده از مطالب زنده و جذاب (مانند عکس‌ ها و فیلم های مربوط به سال گذشته، اعلامیه ‌های جالب توجه و …) باعث افزایش تمایل مخاطب خود برای حضور در رویدادتان شوید.

  1. تشویق و ترغیب به تولید محتوا توسط کاربر

تولید محتوا توسط کاربر، یکی از روش ‌هایی است که بار روی دوش تیم سازنده را کاهش می دهد. علاوه بر این، به شما این امکان را می ‌دهد تا به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید. رویدادتان را خیلی راحت تبلیغ و منتشر کنید و خود را در شبکه ‌های اجتماعی به دیگران معرفی کنید.

ساده‌ ترین راه برای به دست آوردن محتوای تولید شده توسط کاربر، ایجاد هشتگ اختصاصی در شبکه ‌های اجتماعی و تشویق کاربران به استفاده از آن است. یک گزینه دیگر برای ایجاد شور و اشتیاق در کاربران، ایجاد مسابقه و رقابت است. می‌ توانید یک موضوع خاص را انتخاب کرده و از مخاطبین بخواهید در مورد آن محتوا تولید کنند. به افرادی که جذاب ‌ترین عکس، ویدیو یا متن (بر اساس نوع محتوایی که اعلام کرده ‌اید) را تولید کرده ‌اند یا بیشترین تعامل را گرفته ‌اند، جایزه بدهید.

  1. درگیر کردن شرکت ‌کنندگان با ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از کانال‌ های قدرتمند در استراتژی کلی بازاریابی است. تقریباً 66 درصد از مدیران می ‌گویند که کمپین ‌های ایمیل مارکتینگ، موثرترین ابزار برای تبلیغ رویداد آن‌ ها بوده است.

به یاد داشته باشید که الزاماً یک ایمیل نتایج شگفت‌ انگیز به همراه ندارد. تبلیغ و ارتقای برند از طریق این کانال به ایجاد جریان نیاز دارد. چنین جریانی لیدها را از طریق یک کانال بازاریابی هدایت می ‌کند و به رویداد و کسب و کار شما می ‌رساند. می ‌توانید با یک ایمیل دعوت شروع کنید و از این طریق با مخاطبان فعلی خود در ارتباط باشید.

انواع بازاریابی رویداد

برای ایجاد یک برنامه بازاریابی رویداد جامع، حتماً رویدادهای آفلاین و آنلاین را در نظر بگیرید تا تا حد امکان به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید. انواع بازاریابی رویدادی به شرح زیر خواهد بود:

  1. رویدادهای آنلاین

رویدادهای آنلاین ارائه دهندگان و شرکت کنندگان را از طریق یک رابط مبتنی بر وب به یکدیگر متصل می کند. این رویدادها معمولاً هزینه کمتری نسبت به رویدادهای حضوری دارند و می توانند به شما امکان دهند به راحتی به مخاطبان عظیمی دسترسی پیدا کنید. طبق گزارش فوربس، در شش ماه اول همه‌ گیری کوید 19، یک پلتفرم رویدادهای مجازی رشد 1000 درصدی را گزارش کرده است. انواع متداول رویدادهای آنلاین شامل وبینارها، رویدادهای مجازی، رویدادهای پخش زنده و رویدادهای ترکیبی است.

  1. نمایشگاه های تجاری

نمایشگاه های تجاری گردهمایی افراد و مشاغل است. این رویدادها معمولاً دارای غرفه ها و فضاهایی هستند که مملو از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط صنایع است. یک کسب و کار ممکن است برای نشان دادن یک محصول یا صرفاً برای شبکه سازی و تقویت حضور خود در یک بازار، اسپانسرینگ یا شرکت در نمایشگاه را برعهده بگیرد. این کار فرصت خوبی برای شبکه سازی و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد رقبا در بازار فراهم می کند.

  1. سمینارها

سمینارها رویدادهای ارزشمند و آموزشی هستند که تعداد کمی از افراد در آن شرکت می کنند. آن ها شامل بحث و سخنرانی، هستند. برخی از سمینارها شبیه به یک سخنرانی کلاسی برگزار می شوند که در آن یک متخصص اطلاعات را در قالب سنتی با مخاطبان به اشتراک می گذارد. برخی دیگر به گونه ای طراحی می شوند که بازاریابان پیام شرکت خود را به عموم مردم یا کارمندان یا شرکا می رسانند.

  1. راه اندازی مهمانی ها و جشن ها

این ها معمولاً رویدادهای کوچک تر و هدفمندتری هستند. این رویدادها معمولاً بسیار صمیمی هستند با هشت تا ده نفر یا می توانند بزرگ تر باشند با 50 شرکت کننده یا بیشتر. رویدادهای کوچک تر معمولاً سطح بالایی دارند و یک محیط خصوصی را فراهم می کنند. این نوع رویدادها نباید بر روی یک محصول یا نام تجاری متمرکز شوند، یک سخنرانی یا ارائه ساده می تواند به همسویی رویداد با کسب و کار کمک کند و به شرکت کنندگان یادآوری کند که چرا آن ها آنجا هستند.

  1. ورکشاپ ها

ورکشاپ ها شبیه به سمینارها و میزگردها هستند؛ زیرا بر اشتراک دانش و آموزش شرکت کنندگان متمرکز هستند. اما برخلاف سمینارها و میزگردها معمولاً برای عموم آزاد است. کارگاه ها را می توان هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری ارائه کرد ومعمولاً حول یک موضوع مرتبط با تجارت متمرکز می شوند.

برنامه ریزی ایونت مارکتینگ چگونه است؟

در این قسمت به این مورد خواهیم پرداخت که برنامه ریزی ایونت باید چگونه باشد.

  • تبلیغات، تبلیغات، تبلیغات

هر کسب و کاری شایسته داشتن یک برنامه تبلیغاتی قوی است. اما دانستن این که از کجا باید شروع کنید کار راحتی نیست. بازاریابی باید همزمان با برنامه ریزی رویداد شروع شود. از این گذشته، بدون داشتن استراتژی تبلیغاتی عالی، هیچ کس از رویداد شما مطلع نخواهد شد.

  • رویداد خود را به خوبی بشناسید

اولین قدم برای داشتن یک بازاریابی موفق این است که رویداد و هدف آن را به خوبی درک کنید و بشناسید. پس از آن می توانید بر جزئیات بیشتری مانند نام، تم (theme) و رنگ بندی آن تمرکز کنید. این تجزیه و تحلیل می تواند به عنوان طرح برنامه بازاریابی به شما کمک کند.

تِم هر رویداد با توجه به هدف آن از رویدادی به رویداد دیگر متفاوت است. یک تم عالی، با هدف رویداد ارتباط برقرار کرده و مخاطبان را به خود جلب می کند. همه تم ها یکسان ساخته نمی شوند. تم رویداد فقط به مضامین تبلیغاتی زیبا مانند “یک شب زیر ستاره ها” اشاره نمی کند؛ بلکه پیام تأثیرگذاری است که در طول کل رویداد یا برندسازی ارائه خواهد شد

نمونه هایی از بازاریابی رویداد موفق

این روش بازاریابی در شرکت ‌ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک استفاده می ‌شود. در ادامه تعدادی از مهم ‌ترین نمونه ‌های آن معرفی می ‌شوند.

  • Google I/O

اگر چه گوگل کنفرانس خود را برای توسعه دهندگان به صورت آفلاین برگزار می ‌کند؛ اما این رویداد را در اینترنت نیز پخش می ‌کند. برای دستیابی به کیفیت بالای پخش، گوگل از دوربین 360 درجه استفاده می ‌کند. تمام ویدیوها نیز در یوتیوب قرار می ‌گیرند.

در رابطه با محتوا، گوگل ترکیبی عالی از سخنرانی ‌های آموزشی کارشناسان برتر و تبلیغات محصول شرکت را ارائه می ‌دهد. هر سال این برند ویژگی ‌های جدیدی را برای محصولات نرم ‌افزاری و سخت ‌افزاری خود معرفی می‌ کند.

  • نشست زیر 30 فوربس

فوربس با اجلاس زیر 30 سال خود نمونه ‌ای کلاسیک از یک رویداد رهبری فکری و شبکه را ارائه می ‌دهد. مهم ‌تر از همه، این گردهمایی دقیقاً مطابق با علایق مخاطبان هدف است.

این رویداد برای جوانان برگزار می شود. بنابراین، اجلاس زیر 30 علاوه بر سخنرانی، شامل فعالیت ‌های سرگرمی مناسب است. ازجمله این موارد می ‌توان به جشنواره موسیقی، مسابقه سرعت، سفرهای میدانی متمرکز بر صنعت، جشنواره غذا و خدمات اجتماعی اشاره کرد.

  • کنفرانس نوآوری فناوری لیسبون

این کنفرانس یکی از مهم‌ ترین رویدادها در زمینه فناوری در دنیا است. افراد بسیار زیادی در این جشنواره حضور دارند و به دنبال سرمایه گذاری در فناوری ‌ها و نوآوری‌ های جدید اینترنتی هستند. استفان هاوکینگ یکی از سخنرانان برجسته این رویداد بوده است.

  • کنفرانس فناوری کسب ‌و کار CEBIT

یکی از بزرگ‌ ترین رویدادهای تجاری و فناوری که در استرالیا برگزار می ‌شود. این رویداد در زمینه فناوری اطلاعات، فروش، امور مالی، بازاریابی و … فعالیت می‌ کند. افرادی که برای سخنرانی در این رویداد انتخاب می ‌شوند در زمینه‌ های مختلف رسانه، آکادمی‌ ها، فناوری ‌ها، سمینارها، کسب ‌و کارهای اینترنتی و … فعالیت می ‌کنند.

مزایای استفاده از ایونت مارکتینگ

بازاریابی رویداد به کسب و کارها کمک می ‌کند تا موفق شوند. اما چگونه این کار انجام می شود؟ چرا باید روی این استراتژی برای کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید؟ در این بخش برخی از مزایای این نوع بازاریابی آورده شده است:

  • افزایش آگاهی از برند

هر رویداد بازاریابی فرصتی برای آموزش بیشتر مشتریان در مورد برند است. رویداد پیرامون برند داستان ارزش‌ها، لحن و انرژی شرکت را بیان می ‌کند. این کار باعث می شود خریداران بیشتر از شخصیت یک برند آگاه شوند و احتمال بازگشت مشتری به برند افزایش می یابد.

  • باعث ایجاد کسب و کار می شود

شرکت‌ ها سرمایه ‌گذاری در رویدادها را انتخاب می‌ کنند؛ زیرا فرصت‌ های کسب ‌و کار و درآمد جدیدی ایجاد می ‌کنند. 95 درصد از بازاریابان معتقدند که رویدادهای حضوری می‌ توانند تأثیر عمده ‌ای بر دستیابی به اهداف کسب ‌و کار اولیه داشته باشند.

به‌ عنوان میزبان رویداد، فرآیند ثبت‌ نام به تنهایی فهرستی از افرادی را ایجاد می ‌کند که از قبل به محصول یا خدمت شما علاقه‌ مند هستند یا حداقل در جمعیت هدف شما قرار دارند. اگر در یک رویداد شرکت می‌ کنید یا از یک رویداد حمایت مالی می‌ کنید، می ‌توانید از طریق فهرست ایمیل، پیشنهادات یا با اجرای یک مسابقه، سرنخ ‌ها را جمع ‌آوری کنید.

  • ایجاد تعامل با تمام مشتریان

اکثر کسب و کارهای امروزی هیچ ‌گاه مشتریان خود را از نزدیک نمی ‌بینند، اینجاست که قدرت ایونت مارکتینگ خود را نشان می‌ دهد. بیش از نیمی از بازاریابان معتقدند که رویدادها بسیار برای ایجاد تعامل با مشتریان موثر و مفید هستند.

  • ترویج آموزش در صنعت و محصول

درست است که انواع رویدادهایی که در آن شرکت یا برگزار می ‌کنید مهم است؛ اما نباید از مباحث آموزشی هر رویداد هم غفلت کرد. این ‌که هر رویداد تا چه حد آموزشی باشد نیز در موفقیت آن رویداد سهم مهمی دارد. اگر در رویدادها به مسائل آموزشی بیشتر توجه شود و تبلیغ محصول یا خدمت را در کنار آموزش داشته باشد درصد موفقیت کسب و کار بسیار زیاد خواهد بود.

ارزیابی درصد موفقیت یک بازاریابی ایونت

در رویدادی شلوغ می ‌توان به ‌راحتی به اطراف نگاه کرد و از حضور و مشارکت افراد لذت برد. اما آیا این راه خوبی برای ارزیابی میزان موفقیت رویداد است؟ خیر، چشم وسیله خوبی برای اندازه‌گیری نیست. می توان میزان موفقیت کمپین بازاریابی رویدادی را مانند سایر روش ‌های بازاریابی با کمک برخی از شاخص ‌های کلیدی عملکرد (KPI) سنجید.

  • تعداد ثبت ‌نام کنندگان و شرکت ‌کنندگان

بدیهی است که تمام افرادی که در ایونت ثبت ‌نام می‌ کنند، در آن شرکت نمی ‌کنند. تعداد ثبت ‌نام‌ های رویداد خود را با تعداد افراد شرکت ‌کننده مقایسه کنید. باید آن دسته از افرادی که ثبت ‌نام کرده و شرکت ‌نکرده ‌اند را شناسایی کنید تا بتوانید دلایل شرکت ‌نکردن آن ‌ها را بفهمید.

ممکن است که بسته ‌های قیمتی متنوعی برای ثبت ‌نام و حضور در ایونت خود در نظر بگیرید. باید در این حالت نگاهی به اطلاعات ثبت ‌نامی‌ ها بیندازید تا ببینید آن ‌ها از کدام پکیج استفاده کرده ‌اند. به عبارتی، باید بدانید که با ارائه چه چیزی می ‌توانید تعداد شرکت‌ کنندگان را افزایش دهید.

  • درآمد و نسبت هزینه به آن

میزان درآمد ناخالص حاصل از ایونت یکی دیگر از شاخص ‌های کلیدی عملکرد است. منظور از درآمد ناخالص تمام پولی است که به دست می‌آورید. اغلب کسب ‌و کارها ترجیح می‌ دهند که از نسبت هزینه به درآمد استفاده کنند. زیرا هزینه ‌ها اعم از اجاره محل برگزاری، تجهیزات و پذیرایی، هنگام محاسبه درآمد ناخالص در نظر گرفته نمی ‌شوند. بنابراین بهتر است بدانید که برای کسب درآمد چه مقدار هزینه کرده ‌اید.

  • میزان رضایت شرکت‌ کنندگان

موفقیت ایونت مارکتینگ در گرو رضایت شرکت ‌کنندگان آن است. ممکن است سنجیدن میزان رضایت آن ها شاخص مناسبی برای ارزیابی موفقیت کمپین به نظر نرسد؛ ولی نظر و تجربه شرکت ‌کنندگان به شما کمک می‌ کند تا نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید.

  • برند منشن

برای ارزیابی عملکرد کمپین بازاریابی خود باید بدانید که شرکت‌ک نندگان درباره آن، به‌خصوص در شبکه ‌های اجتماعی چند بار صحبت کرده‌ اند. آیا شرکت ‌کنندگان محتوایی منتشر کرده ‌اند که سایر افراد را جذب کند؟ می ‌توانید هشتگی برای ایونت خود در نظر بگیرید تا محتواهای مرتبط با رویدادتان را راحت ‌تر رصد کنید.

  • تعداد مخاطبان جذب‌ شده و نرخ تبدیل

جذب مشتری یکی از مزایای کمپین است. بنابراین برای ارزیابی عملکرد خود باید بدانید که آیا در این زمینه خوب عمل کرده ‌اید یا خیر. ابتدا باید تعداد مخاطبان جذب‌ شده را به دست بیاورید و سپس ببینید که چه تعداد از آن‌ ها به مشتری تبدیل شده‌ اند.

برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمپین باید بدانید که چقدر برای جذب هر مخاطب هزینه کرده ‌اید. نرخ بازگشت سرمایه بازدهی رویداد را نشان می ‌دهد و متوجه خواهید شد که آیا مسیر را به درستی طی کرده ‌اید یا خیر.

    سبد خرید